Informatie over het museum

Sinds 1963 is het Pottenbakkerijmuseum Raeren in de historische "kasteel Raeren" uit de 14de eeuw gevestigt. Reeds in de eerste jaren na de opening, was het museum en zijn collecties en wetenschappelijke sensatie op het nationale en internationale niveau , omdat het voor de eerste keer een compleet overzicht van de geschiedenis van Raeren steengoed gaf. Tot op heden is het Pottenbakkerijmuseum Raeren 's werelds enige instelling die een dergelijk overzicht kan bieden.

"Burg Raeren" aus dem 14. Jh.

Begin van de jaren '80 van de 20de eeuw wordt de tentoonstelling uitgebreid en met de "collectie Rehker" verrijkt. Deze omvat niet alleen Romeins aardewerk, maar met name historisch steengoed uit de Rijnlandse productie centra (Siegburg, Keulen / Frechen, Westerwald en Langerwehe) en Oost-Duits steengoed.

Sinds 1992 is het museum onder professionele beheer en heeft sindsdien zijn nationale en internationale contacten. uitgebreid Het neemt deel aan vele internationale samenwerkingsprojecten en netwerken. Sinds 1995 verzamelt het museum ook hedendaagse keramiek.

Op 30 Maart 2002 werd het na sluitingstijd van 20 maanden heropend met een compleet nieuwe, moderne presentatie van de permanente tentoonstelling.

Dauerausstellung

De collectie van het Pottenbakkerijmuseum Raeren bestaat grotendeels uit archeologische vondsten die sinds de jaren '50 van de 20de eeuw werden gemaakt in Raeren. Het is de enige instelling die ook de eenvoudige gebruiksvoorwerpen sinds het einde van de 14de eeuw in al haar variaties kan tonen.

De rijk decoreerde Renaissance keramieken, een overzicht van de meeste van de bekende reliëfs en een aantal waardevolle permanente bruikleenen uit het Hetjens-Museum Düsseldorf en de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel maken dit overzicht van de geschiedenis van de Raerens steengoed volledig tot in het 19de eeuw.

Historisme productne van de 19 de eeuw, vooral gemaakt door Hubert Schiffer, en replica's uit de 20de eeuw vullen de tentoonstelling aan, evenals de "collectie Rehker" die een overzicht over de rest van het Rijnlandse steengoed biedt.

Keller Tonförderung

De collectie op het gebied van hedendaagse keramiek, wordt permanent uitbegreid, onder meer door de jaarlijkse toekenning van de Euregio Keramiekprijs.

Sinds 30 Maart 2002 wordt aan de permanente collectie van het Pottenbakkerijmuseum Raeren een geheel nieuw, eigentijds design gegeven. Verschillende niveaus van informatie, multimedia-elementen, smaakvolle schouwkasten, hoorspelen en boeken en een groot internet presentatie geven elke bezoeker de kans om op de gewenste diepte te leren van het Raerens steengoed in al zijn varianten.

Andere faciliteiten omvatten rondleidingen op verschillende thema's, literatuur over Raerense keramiek en vele toeristische attracties in de regio, een uitgebreid archief en een goed gevulde bibliotheek voor bezoekers.

Sinds mei 2007 behoord het Raerens steengoed en daarmee ook het Pottenbakkerijmuseum met zijn collecties tot het EUROPEES CULTUREEL ERFGOED.